GYIK
– avagy gyakori kérdések és válaszok az Uebler vonóhorgos kerékpárszállítókról
1. A leggyakrabban feltett kérdések
1.1. Mit vegyek figyelembe, amikor vonóhorgos kerékpárszállítót vásárolok?
A legfontosabb szempont ez esetben a vonóhorog teherbírása. Fontos, hogy vásárláskor vegyük figyelembe, hogy a kerékpárszállító önsúlya és a kerékpárunk súlya összeadódik.
1.2. Az Uebler vonóhorgos kerékpárszállító az autó hátuljához is illeszkedik?
Annak ellenére, hogy termékeink nem illeszkednek az autó hátuljához, egy speciális rögzítő rendszer biztosítja a kerékpárszállító maximális stabilitását.
1.3. Szabad kilátást biztosítanak az Uebler termékei?
Maximálisan. Minden kerékpárszállítónk szabad kilátást biztosít, ráadásul utazás közben alacsonyabb szélzajt tapasztalunk, mintha egy tetőcsomagtartós modellt választottunk volna.
1.4. Nem kell félnem, hogy ellopják a kerékpárszállítót vagy a bicikliket?
Mind a kerékpárszállítók, mind a kerékpárok kulccsal zárhatóak. X termékcsaládunk tagjait lopás elleni védelemmel is elláttuk.
1.5. A mindennapi ember is össze tudja szerelni az Uebler kerékpárszállítóit?
Kerékpárszállítóink összeszerelése rendkívül egyszerű, nem igényel műszaki ismereteket.
1.6. Bővíthetőek-e a kerékpárszállítók?
P termékcsaládunk két modellje sínnel bővíthető. Az Uebler P22 2 kerékpár szállításáról 3-ra, míg az Uebler P32 3-ról 4 kerékpár szállítására lehet alkalmas.
1.7. Az Uebler kerékpárszállítóknak árt a napfény?
Mivel prémium kerékpárszállítóink egytől-egyig UV álló alapanyagból készültek, nem kell a napfény miatt aggódnunk. Nyugodtan kint hagyhatjuk a napon.
2. Elektromosság / Világítás
2.1. Körülbelül hány mm-t szélesít a kerékpárszállító lámpája az engedélyezett járműszélességen?
A kerékpárszállító minden lámpát/világítást 6 cm-rel kijjebb helyez, azaz az engedélyezett járműszélességhez 12 cm-t told.
FONTOS: Másik világításra van szükség, ha a jármű világítása szállító, vagy a szállítmány miatt el lett takarva.
2.2. Egy járműnél ami 7 pólusú csatlakozóval van ellátva, a szállító felszerelésekor nem működik a tolatólámpa. Ez normális?
Teljesen normális, a tolatólámpa nem is működhet. A 7 pólusú csatlakozónál a pólusok a következőképpen vannak bekötve:
- 1 – Bal irányjelző
- 2 – Ködlámpa
- 3 – Földelés
- 4 – Jobb irányjelző
- 5 – Jobb hátsó lámpa
- 6 – Féklámpa
- 7 – Bal hátsó lámpa
A tolatólámpának nincs kiosztása, így nem is működhet.
TIPP: Egy 13 pólusú csatlakozóval ellátott járművön ki lehet próbálni, hogy a világítás egyébként rendben van-e.
2.3. A kerékpárszállító használatakor az autóvillamosság nem működik rendesen. Mi a teendő?
A kerékpárszállítót egy másik, vonóhoroggal ellátott járművön is ki kell próbálni. Ha ott problémamentesen működik minden, a jármű elektronikájával van baj. Keresse fel szerelőjét! Amennyiben a kísérlet során a másik járműben sem működik az elektronika, az égőkészletet el kell távolítani, és felülvizsgálatra beküldeni.
2.4. Mit lehet tenni, ha az égőkészlet kábele túl rövid?
Az égőkészlet kábelhosszát több különböző modellre teszteltük, elegendő hosszúságúra méreteztük. Ahhoz, hogy egy egyedi esetet elbírálhassunk, kérjük küldjön fotókat a vonóhorogról a szállítóval és nélküle, és kerékpárszállítóról való kábelátvezetésről.
2.5. Mi lehet az oka, ha a ködlámpa automatikus lekapcsolása nem működik?
A 7 pólusú csatlakozónál teljesen normális, mivel a kábelkiosztás miatt nincs visszacsatolás.
2.6. Hogy azonositható be a lámpavezeték csatlakozójának kiosztása?
Csatlakozókiosztás a 8 (13) pólusú csatlakozónál (áttekintés hátulról).
Nr. | Szín | Csatlakozókiosztás |
1 | sárga | Bal irányjelző |
2 | kék | Ködlámpa |
3 | fehér | |
4 | zöld | Jobb irányjelző |
5 | barna | Jobb hátsó lámpa, helyzetjelző, rendszámtábla világítás, körvonal lámpa |
6 | piros | Féklámpa |
7 | fekete | Bal hátsó lámpa, helyzetjelző, renszámtábla világtás, körvonal lámpa |
8 | narancssárga | Tolatólámpa |
2.7. Mi lehet az oka, hogy a jármű lekapcsolt lámpái ellenére (a jármű be is van zárva) egy lámpa világít a szállítón?
A hiba oka egyértelműen a jármű. Az eredete lehet a csatlakozóösszekötés rossz kiosztása a vonóhorgon. Kérjük, a csatlakozót egy autószervízben vizsgáltassa át.
2.8. Érdemes e az autót azonnal 13 pólusú csatlakozóval szereltetni?
Igen, abban az esetben, ha a vonóhorgot kizárólag csak kerékpárszállító rögzitésére használjuk. Amennyiben mégse, szükség lesz a 7 pólusú átalakító használatára.
2.9. A jármű világítás visszajelző berendezései hiba esetén a kerékpárszállító csatlakoztatása esetén is működnek?
Igen a kerékpárszállító csatlakoztatása nem befolyásolja a jármű visszajelző rendszereinek működését (pl. izzó kiégés), sőt amennyiben a kerékpárszállító izzói közül ég ki valamelyik azt is viszajelzi.
2.10. A tolatóradar kikapcsol a kerékpárszállító csatlakoztatásakor?
A tolatóradar a jármű más elektronikus rendszerére van kötve mint a kérékpárszállító, ezért kikapcsolni (bizonyos típusok kivételével) csak manuálisan lehet.
3. Általában a kerékpárszállítóról
3.1. A kerékpárszállító hátul valamelyik oldalon lóg.
A szállítónak max 1°-ot(=2cm) szabad lejtenie. Ez fér bele a gyártási hibatartományba. Ellenkező esetben nagy valószínűség szerint a szállító nem lett szakszerűen felszerelve. A vonóhorog egyenes részének vízszintesnek kell lennie (vízmértékkel ellenőrizhető). Ha nem ilyen állapotban van, a szállító lejthet. Egy másik járművel ellenőrizhető a dőlés.
Amennyiben segítségre van szüksége, küldjön képet a szállítóról felszerelt állapotban vagy küldje be a szállítót átvizsgálásra.
3.2. Miért nem zárhatóak a csavarok a szállító rámpáján?
A csavarok, amelyek nem nyithatóak hagyományos szerszámmal (zárható vagy speciális csavarok) mindig sokkal drágábbak mint a standard csavarok. A speciális csavarok nem használhatók hagyományos szerszámmal, ezért a legtöbbeknél a megfelelő szerszám hiányozhat az összeszerelésnél. Mivel eddig a rögzítés e fajtájával semmilyen negativ tapasztalatot nem észleltünk és a kerékpárszállítót nem szeretnénk szükségtelenül drágábbá tenni,ezért megspóroltuk a zárható csavarokat.
A szállító rámpái a lezárható távtartókkal szilárdan a kerékpárhoz vannak rögzítve. Mivel a csavarok csak szerszámmal lazíthatók ki a kerékpárszállítóról, nagy ráfordítást igényelne a rámpák leszerelése a szállítóról, és a rámpák és a kerékpárok kezelése rendkívül nehéz lenne. Ráadásul az elmúlt 10 évben nem volt nem volt olyan eset, hogy a kerékpárokat a rámpákkal együtt a szállítóról ellopták volna, emiatt nem érezzük szükségét, hogy ezen változtassunk.
3.3. A vonóhorog magassága: A szállító az én járművemen lehajtható?
Az előírásoknak megfelelően a vonóhorog gömbfejének min. 350 mm-rel (max. 420 mm) az útburkolat fölött kell felszerelve lennie. Ebben a helyzetben a szállító problémamentesen lehajtható. A különösen széles kormányú kerékpárok esetében, előfordulhat érintkezés az útburkolattal, de erre természetesen nincs befolyásunk.
3.4. Legalább mekkora távolságnak kell lennie a lökhárító és a gömbfej között?
Min. 60 mm-nek a problémamentes felszereléshez:
A gömbfej középpontjától a lökhárítóig 65 mm távolságnak kell lenni.
A gömbfej és a lökhárító között legalább 10 mm távolságot kell hagyni. A kerékpárszállító felszerelve pontosan a gömbfejhez illeszkedve zárul.
3.5. A távtartó nem záródik el.
A záróanya csak akkor záródik megfelelően, ha feszül (ha ellennyomás jön létre). Ha a záróanya a menetes rúdon forgatható, meglehet, hogy a záródás nem funkcionál. Ez szerkezetfüggő. De mivel a távtartónak amúgy is mindig lezárva kell lennie, ez nem probléma.
3.6. Milyen típusú autókra szerelhető kerékpárszállító?
Szinte minden típusra, ami vonóhoroggal rendelkezik: szedán, kombi, egyterű,terpjáró, hybrid és elekromos (csak bizonyos típusoknál).
3.7. Milyen vonóhorog paraméterek szükségesek a kerékpárszállító használatához?
- Vonórúd terhelés több mint 50 kg
- D-érték több mint 6,7 kN
- legalább St52-3 anyaghasználat, vagy egyenértékű, nem alumínium.
Tekintse át az ismertetőt a szállítókról!
3.8. Nyitható lesz a csomagtartó a járművömön?
A csomagtartó biztonságosan kinyitható, ha a pereme több mint 9 cm-rel a vonóhorog gömbfejének középpontja felett fekszik. Ha a perem alacsonyabban van, az ajtó elhelyezésének sokféle lehetősége miatt (zsanér helyzete, az ajtó hossza stb.) nem lehet biztosan kijelenteni, hogy ki lehet majd nyitni a csomagtartót.
2.9. Csomagtartó kinyitása lehajtott kerékpárszállító esetén.
A legjobb, ha egy közeli viszonteladónál a kiválasztott kerékpárszállítót felpróbáltatja a járművére, hogy megbizonyosodjon arról, hogy nyitható-e a csomagtartó.
3.9. Kapható kedvezményes, nagykereskedelmi áron?
Nem. A termékeinket kizárólag a viszonteladóink értékesítik. Csak így lehet a szakszerű tanácsadást és a országos kiszolgálást biztosítani.
3.10. Melyik típusokra rendelhető hordtáska?
A “P” széria kivételével az összes szállítóhoz rendelhető hordozótáska.
3.11. Mi történik a szállító túlterhelése esetén?
A szállító túlterhelése épp annyira elkerülendő, mint a túl nagy sebesség az utazás során:
- technikai nehézségek: a szállító és a vonóhorog a megadott rakodási súlyokkal lettek tesztelve. Túlterhelés esetén az alkatrészek megrongálódhatnak (távtartók, vonóhorog, szállító), ami a kerékpárok elvesztéséhez, illetve tartós károkhoz vezethet.
- háttér: A leggyengébb alkatrész a vonóhorogra szerelhető kerékpárszállítók használatánál maga a vonóhorog. Ez nem a kerékpárszállító használata során fellépő terheléshez alkalmas, hanem egy pótkocsi használatához(vontatáshoz). A kerékpárszállító használata során felmerülő terhelések mellett jelentkeznek más erőhatások is, amelyek a vonóhorgot még jobban leterhelik. Ezért fontos hogy a megadott értékeket (rakodás és sebesség) feltétlenül betartsuk.
- példa: 130km/h sebességnél kb. 42 kg légellenállás nehézkedik a szállítóra, 200 km/h-nál ez 100 kg. Ez önmagában is károsíthatja a vonóhorgot…
3.12. Elszíneződés a szállítórámpán, mit tegyek?
A szállítórámpa hajlataiban látható elszíneződések mikro-repedések a használt aluminium csövek eloxált felületén. Ezek a hajlítási folyamat során keletkeztek és elkerülhetetlenek. Mivel az eloxált felület csak kevesebb mint ezred milliméter vastagságú, és az alumínium ezeken a repedéseken keresztül nem érintkezik semmivel, ezek a repedések nincsenek befolyással a tartósságra. Meglehet próbálni olajos ronggyal, dörzsöléssel feljavítani, de idővel a felszín az oxidáció hatására feljavul magától.
3.13. Miért nem hajtható le a négy kerékpár szállítására alkalmas szállító?
Azért nem lehajtható, mert a zsanérok számára túl nehéz lenne, és mert a felhasználónak is nehéz lenne mozgatnia, és mert a kerékpárok a lehajtás során a földdel érintkeznek és így esetleg meg is sérülhetnének. Hogy elkerüljük ezt a kockázatot, nem engedjük a négykerékpáros szállítók lehajtását.
3.14. Miért kell rögzíteni a négy kerékpár szállítására alkalmas szállítót feszítő szíjakkal?
A szállító hosszú kinyúlása és a nagy hátra irányú súlypont miatt a vonóhorog nagyon le van terhelve. Ahhoz, hogy ezen könnyítsünk, további tartó kötelekre van szükség, hogy se a vonóhorog, se a jármű ne sérüljön.
3.15. Hogy szerelhetők fel a távtartók Karbon-kerékpárok esetén?
A távtartókat ne húzzuk meg túl erősen, és kiegészítésképp hevedert is használjunk. Az egyetlen, biztos javaslat, ha a tartót a nyeregcsőre szereljük. Amennyiben ez is karbonból van, cseréljük ki egy fémre, t-csővel a végén.
3.16. A kerékpár túl széles a sínhez.
A ferdén elhelyezett kerékpársíneknek köszönhetően lehetséges, hogy a kerékpárokat csapágytávolságban szállítsuk, a mérete akkora, mint a sínek maximális távolsága (csapágytávolság 130 cm-ig)
3.17. Mekkora a max. sebesség amivel utazhatok kerékpárszállítóval?
130 km/h
3.18. Mekkora a sínek mozgástere?
19460 + X21 15650
19460 + F22 15720
19460 + P22 15700
3.19. Hogy zajlik a szétszerelés folyamata?
- 1. Távtartókat Pos. 1 kiszedni (egyszerű megoldás a csillagcsavar (Pos. 2))
- 2. Gondolát Pos. 4 alulra csúsztatni
- 3. Távtartókat Pos. 3 kicsavarni
- 4. Feszítőkarokat Pos. 5 cserélni
Hogyan cseréljük a feszítőkarokat?
Szerelés fordított sorrendben: Csillagcsavart egy ékkel megfeszíteni Pos.1 egy krovafejjel ellentartani és a távtartót a másik oldalról becsavarni.
TIPP: A leszerelt csillagcsavart nem szabad még egyszer felhasználni. Új csavarok mellékelve az alkatrészekhez.
3.20. Egyes Lámpafunkciók Midi IV
3.21. Hogyan vesszük észre ha ferde a szállító?
3.22. Hogy működik a gyorsfeszítő cseréje a X21S/X31S a kereskedőnél és a végfelhasználónál?
Az X21S/X31S gyorsfeszítőjét a gyárban előre beállítják. A cserének a gyárban kell végbemennie, mert egy rossz beállítás a szállítórámpák meghajlásához vezethet. Egy szaktudású kereskedő, aki a cserét megbízhatóan tudja elvégezni, és a következményekkel is tisztában van, szintén alkalmas lehet. Azonban minden esetben egy tanácsadási megbeszélés szükséges a szervizelés közben. A gyorsfeszítő cseréje privát ügyfeleknél nem megengedett. Egyelőre a kereskedők nem kaptak hivatalos alkatrészeket, mivel először felméréseket készítünk az igényekről.
3.23. Irányjelző izzó reklamáció. Mit tegyek?
Jótállási időn belül (3 év) nyugodtan küldje vissza az izzót díjmentesen a kereskedőhöz. Kérjük a meghibásodott alkatrészek számának pontos dokumentációját és adott esetben a sérült részeket a hátlap alapján lekérni. Amennyiben a kereskedőnek már több problémája volt a visszaküldött irányjelző izzóval, egy ugyanolyan csereizzót küld Önnek.
TIPP: Az izzók üzletben is kaphatók. Pontos megnevezés: HY21W 12 V Ultra Life
3.24. Mekkorának kell lennie a vonóhorog gömbfejének?
A vonóhorog gömbfejének átmérője 49,6-50 mm között legyen.